مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21257 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

بنده در زمينه هاي اعتقادي ضعف دارم و فكر مي كنم همه ء اعمالم از روي رياست و ارزش معنوي ندارد.
الف) احساس گناه و شرمندگي در پيشگاه حق تعالي از بهترين حالات روحي و معنوي است. البته بايد توجه داشت كه همراه با اين احساس انسان بايد به توبه انابه و استغفار در درگاه الهي روي آورده و آن را نردبان قرب به سوي پروردگار قرار دهد و از طرف ديگر عزم جدي و راسخ بر ترك معصيت نمايد. ب ) براي از بين بردن ضعف اعتقادي بايد ابتدا علت آن را شناخت و سپس به درمانش پرداخت. در هر حال توصيه هاي زير مي تواند سودمندباشد: 1- اگر علت آن وجود شبهات فكري باشد بايد از طريق مطالعات صحيح و منظم به پرورش فكري و انديشه توحيدي پرداخت. البته مطالعه و تحقيق نيز بايد متناسب با سطح فكري و گرايشات ذهني انسان باشد. بنابراين در صورتي كه علاقه مند به براهين فلسفي هستيد از كتاب هاي استاد مطهري به ويژه جلد 5 اصول فلسفه و روش رئاليسم استفاده كنيد. در غير اين صورت كتاب هايي كه بيشتر به دلايل علمي پرداخته اند را مطالعه نماييد؛ از جمله: اثبات وجود خدا چهل تن از دانشمندان بهترين راه شناخت خدا محمدي ري شهري آفريدگار جهان مكارم شيرازي 2- بهتر است خود در عظمت و حكمت آفرينش كه جاي جاي آن بيانگر عظمت حكمت و قدرت لايزال الهي است فكر و تأمل ورزيد. 3- از نظرعلمي نيز با انس بيشتر با قرآن انجام عبادات و ترك معاصي و يافتن تقرب بيشتر ولذت و شيريني وصل به ذات حق تعالي مي توان اين گونه ضعف ها را برطرف كرد. ج) تحقق ريا مشروط به قصد رياست؛ يعني انسان عمل را براي نشان دادن به ديگران و كسب محبوبيت نزد آنان انجام دهد. اگر خداي نخواسته چنين انگيزه اي در اعمال انسان پيدا شد با جديت بايد آن را ريشه كن ساخت. براي درمان آن چند راه وجود دارد: 1- حب جاه و منزلت نزد مردم كه اساسي ترين عامل رياست را بايد از دل بيرون راند و نسبت به خوب و بد گفتن مردم كاملا بي توجه بود. بلكه بيش از هر چيز بايد دل را متوجه خدا و كسب محبوبيت نزد او نمود. 2- بايد هميشه متوجه خطرات ريا بود كه : قلب را تيره ساخته و توفيق اصلاح نفس را مي ربايد. 3- بايد در نظر داشت كه ريا اعمال نيك را مي سوزاند و به جاي نعيم فردوس تبديل به آتش دوزخ مي نمايد. 4- بايد متوجه اين نكته بود كه محبوبيت نزد خلق اندك سودي ندارد و كسب منزلت نزد آنان طلب حاجت از نيازمندان است. زيرا همه عين فقر و احتياج در پيشگاه پروردگارند. 5- عادت كردن به عبادات پنهاني. 6- توجه به مقامات معنوي مخلصين و ارزش اخلاص. 7- استعانت از پروردگار و مدد جستن از اهل بيت(ع)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.